• Jaarverslag voetbalvereniging St. George, seizoen 2019-2020

Jaarverslag St. George seizoen 2019-2020

Het seizoen start traditiegetrouw in september. Een mooi moment om, na een welverdiende vakantie, weer te gaan sporten en elkaar weer te ontmoeten. Op dat moment had niemand kunnen bevroeden dat het verenigingsjaar, dat doorgaans zo heerlijk voorspelbaar verloopt, toch heel anders dan anders uitpakt. Een verenigingsjaar dat grotendeels werd bepaald door een virus.

Over het verloop van de competities voor onze senioren- en jeugdelftallen kunnen we kort zijn; de start in september voelde als vertrouwd, we haalden wisselend succes en de gezelligheid in de kantine was weer als vanouds, maar de competitie stopte abrupt en werd niet meer uitgespeeld. Betekent dat het einde van dit jaarverslag? Nee, want er zijn leuke en minder leuke dingen gebeurd, die we niet onvermeld willen laten.

Voor het eerst in de 89-jarige historie van de club werd er voor de Nieuwjaarsreceptie géén wedstrijd gespeeld tussen St. George 1 en oud-eerstespelers. Er werd gekozen voor een alternatief, namelijk het ‘walking football’. Voor de oud-eerstespelers veranderde er in dat opzicht niet veel, maar doordat ook handbalsters, jeugd en oud-voetballers mee konden doen, werd het leuke omni-activiteit.

De samenwerking met voetbalvereniging Zuidermeer is inmiddels een vanzelfsprekendheid en we hebben al een tijdje gecombineerde jeugdteams. Dit seizoen trainden de talenten voor het eerst op het complex van Zuidermeer. En dat gaat prima, waarbij ouders en trainers even ‘een ritje Zuidermeer’ doen. De allerjongsten uit Spierdijk en Zuidermeer (5, 6 en 7 jarigen) hebben meegedaan met 3 kaboutertrainingen, wat erg geslaagd was en heeft geresulteerd in een mooi groep van 9 kabouters die wekelijks trainen.

Personalia

Tijdens de vorige jaarvergadering nam Hans Blaauw afscheid als erelid van St. George, maar hij mocht begin dit jaar ook de titel ‘Vrijwilliger van het Jaar’ van de gemeente Koggenland in ontvangst nemen. Een mooie waardering, waar overigens al diverse Spierdijkers voor zijn genomineerd de afgelopen jaren.

In juli hebben we, ondanks de beperkende coronamaatregelen, met veel mensen in Spierdijk, afscheid genomen van Nic Feld, een St. George man in hart en nieren. Samen met Ria heeft hij 20 jaar lang de wastas van de selectie gewassen, was een van de oprichters van de club van 100 en was oud-bestuurslid en erelid van de handbaltak.

Een ander vertrouwd persoon die afscheid nam van zijn werk en wij van hem, is Humphrey. Ik durf te wedden dat de helft van de leden niet eens weet wat zijn achternaam is, want het was altijd ‘Humph’ of Humphrey. De man die bij nacht en ontij klaar stond voor zo’n beetje iedereen die lid is van een sportvereniging. De man die met zijn handen en zijn humor iedereen weer fit kreeg. Een massaal afscheidsfeest op zijn praktijk zoals hij dat bedacht had, was hem niet gegund, maar St. George gaat hem nog bedanken, als hij weer fit is en wanneer we ons weer een beetje sociaal kunnen gedragen.

De coronacrisis hakt er flink in. Dat geldt voor verenigingen en het sociale leven in ons dorp, maar dat geldt ook op financieel vlak voor bedrijven en onze sponsors. Wij hopen dat de ondernemers goed door deze crisis komen en wensen ze daarbij alle wijsheid toe.

Om de vereniging een financiële impuls te geven, konden we meedoen met de VriendenLoterij. We hebben de belactie een paar jaar terug ook georganiseerd en zo’n 70 loten verkocht. Dit jaar waren dat er meer dan 140. St. George krijgt hier 40% per lot van (€5,60 per lot) en we krijgen een extra bonus omdat we zo’n groot belteam hadden (15 man sterk) en zoveel loten hadden verkocht. Die bonus kan oplopen tot een paar duizend euro, een mooie compensatie voor de inkomsten die we hebben gemist.

Tegen het einde van het seizoen startte de boel weer een beetje op. Het bestuur pakte zijn vergaderritme weer op, de jeugdteams trainden weer enigszins normaal en toog Gosse Bosma met de selectie naar Ursem om daar de voorbereiding op het nieuwe seizoen op te pakken.

Onze club bestaat in december 2020 maar liefst 90 jaar. Een comité was al bezig met de voorbereidingen, maar er is besloten de festiviteiten op te schorten tot het moment dat we weer ‘ouderwets op zijn Spierdijks en zonder beperkingen’ kunnen feesten… Een mooi moment om naar uit te kijken!

Spierdijk, 9 oktober 2020